У переважній більшості шкіл Хмельницької області прослідковується значне як заниження, так і завищення оцінок учнів 11-х класів. В окремих випадках річна оцінка не лише не відповідає тому рівню, на який учні склали державну підсумкову атестацію (ДПА), але й мігрує на один чи два рівні.
Про це зазначено у звіті обласного департаменту освіти і науки, який озвучувався на сьогоднішній колегії облдержадміністрації.
Також було здійснено порівняння результатів річного оцінювання та ДПА трьох основних типів шкіл – міські/районі, сільські з повними класами (5 і більше учнів) та сільські школи, де відбувається навчання за індивідуальною формою (менше 5 учнів).
Аналіз результатів випускників районних/міських шкіл з української мови свідчить про незначну розбіжність в оцінюванні на всіх рівнях: початковий (2,3% – річна, 3% – ДПА), середній (22,5% – річна, 27% – ДПА), достатній (50,2% – річна, 43% – ДПА), високий (25% – річна, 27% – ДПА).
При цьому найменша розбіжність прослідковується на початковому рівні – усього 0,3 відсотка. Найбільша розбіжність між річною оцінкою та оцінкою ДПА спостерігається на достатньому (різниця у 7%) та середньому рівнях. Високий рівень показав навіть зростання на 2%, що свідчить про заниження результатів високого рівня.
Найбільші відхилення спостерігаються у Дунаєвецькому, Деражнянському районах і місті Хмельницький. Найменші – у Красилівському, Віньковецькому районах і в місті Славута.
Що стосується випускників сільських шкіл, де є індивідуальна форма навчання (менше 5 учнів) з предмету “Історія України” показали суттєву розбіжність в оцінюванні на всіх рівнях. При цьому найменша розбіжність прослідковується на початковому рівні (близько 5,2%). Кількість випускників, які отримали результати ДПА початкового рівня, зросла майже удвічі. Підтвердили результати високого рівня усього третина випускників.
Результати випускників сільських шкіл (5 і більше учнів) з математики також суттєво відрізняються в оцінюванні на всіх рівнях. Найбільші відхилення – у Дунаєвецькій міській ОТГ, Старокостянтинівському та Полонському районах. Найменші – у Гуківській та Колибаївській сільських ОТГ.
У підсумках звіту департамент освіти ОДА виділив головні причини низької якості навчальних досягнень учнів Хмельниччини. По-перше, це втрата загальної мотивації щодо необхідності мати глибокі знання. Як наслідок, і пропуски учнями навчальних занять, і недостатній рівень розвитку й вихованості, особистісних якостей, необхідних для успішного навчання, і невмотивований вибір предметів для ДПА (ЗНО).
По-друге, прогалини у плануванні діяльності закладів освіти, що призводить до перевантаження учнів старшої школи, браку часу для підготовки до ДПА (ЗНО), а також неправильних підходів щодо обрання профілю та організації профільного навчання.
По-третє, недосконалість мережі закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, що призводить до різних умов підготовки випускників міських та сільських (особливо з малою наповнюваністю класів) шкіл і розпорошення коштів, та незадовільної матеріальної бази і технічного забезпечення освітнього процесу.